Nejčastější chyby u párování plateb s bankou

Pokud se chystáte napojit si banku do naší aplikace, určitě oceníte soupis nejčastějších chyb, kterých se uživatelé občas mohou dopustit. Pojďme na ně!

1) Příliš obecné párovací nebo zamítací pravidlo

Při vytváření je velmi žádoucí zaškrtnout 2 a více kritérií, podle kterých se bude platba párovat.

Častou chybou je nastavení pouze jednoho kritéria, a to „Příchozí“ či „Odchozí“ typ platby. V takovém případě se VŠECHNY platby daného směru pohybu napárují ke zvolenému nájemci, což představuje zásadní problém – až desítky plateb se nesprávně přiřadí k danému nájemci.

Proto je vhodné parametr „Převod“ doplnit volbou „Protiúčet“ nebo třeba i „Variabilní symbol“ (pokud jej odesílatel platby uvádí).

2) Spoléhání se na výši částky

Ne vždy nájemci hradí nájem v takové výši, jako mají předepsáno smlouvou. Obvykle se jedná o tyto situace:

  • Nájemce nemá v daném měsíci dostatek peněz. Proto pošle jen poměrnou část nájmu.
  • Nájemce hradí např. nedoplatek z vyúčtování služeb.

Doporučujeme proto do párovacího pravidla nevkládat podmínku na výši částky převodu:

Částku jako párovací parametr doporučujeme použít pouze ve výjimečných odůvodněných případech.

3) Přeposílání pouze některých transakcí

Pro nastavení párování v ČSOB či v Monetě se můžete rozhodnout, že nám budete e-maily jen přeposílat pravidlem ve vaší e-mailové schránce. Viz článek o Jak nastavit přeposílání e-mailů o pohybech v bance, když mi bankovnictví nedovolí více e-mailů?.

Občas uživatelé udělají příliš přísné pravidlo na přeposlání ve své schránce. Např. jako rozhodný parametr uvedou jen konkrétní částku nájmu, kterou očekávají.

K problémům následně dochází, když nájemce pošle jinou částku, než je očekáváno (např. nedoplatek vyúčtování, částečná úhrada nájmu).

4) Funguje to párování vůbec?

Pokud jste si právě nastavili párování plateb a chcete si ho vyzkoušet, pošlete si jednoduše ze svého jiného účtu testovací platbu, třeba ve výši jedné koruny, a již brzy uvidíte, zdali se platba zpracovala či nikoliv.

U napojení přes e-maily jsou platby zpracovávány každých 5 minut. U propojení přes bankovní API 1x denně v noci. Výsledek lze vidět tedy do 5 minut nebo druhý den.

Máte jiné trable s párováním? Napište nám na info@zvladneme.cz.